WAT IS EEN CHANGE STYLE 


Er zijn veel psychologische instrumenten op de markt om voorkeuren of gedragspatronen te herkennen. Veel organisaties gebruiken Insights Discovery, MBTI, DISC, Lumina of soortgelijke modellen. Bijna al deze modellen zijn gebaseerd op het oorspronkelijke onderzoek van Carl Gustav Jung; de grondlegger van de analytische psychologie. Jung ontdekte dat mensen op basis van dezelfde informatie tot verschillende besluiten kunnen komen en dat leidde tot de conclusie dat niet iedereen op dezelfde wijze besluiten neemt.

Juist in change management is dat een interessante gedachte. Het ADKAR model gaat er vanuit dat we met een goede Why Awareness kunnen creëren, zodat medewerkers begrijpen wat het belang van de change voor de organisatie is. De volgende stap is Desire (/Decision) waarin mensen al dan niet het besluit nemen om met de verandering mee te doen. En dat zijn de belangrijkste stappen in Change management. Als het gedachtengoed van de typologieën van Jung op change stijlen wordt toegepast, kunnen we wellicht elkaar beter in positie brengen qua rollen, activiteiten en relaties.

En het is waar, niet alle instrumenten zijn statistisch gevalideerd. Ook worden sommige instrumenten ten onrechte gebruikt voor het selecteren van mensen. En ten laatste, elke mens is veel meer dan één sticker. Dit alles is waar en wellicht ook niet goed.

Bij het begrijpen van een change stijl gaat het niet om de scores of om je sticker. Daarom worden scores op alle profielen gegeven en niet alleen je eventuele dominante voorkeur. Veel belangrijker is dat je met een eenvoudig instrument het gesprek met je jezelf, je sponsor en je projectteamleden kunt openen en zo slimmer rollen en activiteiten verdelen. Het gaat om succes en plezier tijdens change en niet om het plakken van een sticker. En we merken dat in de praktijk de meeste mensen de stijlen direct herkennen. Vanwege de toepasbaarheid hebben we het simpel gehouden met slechts 10 vragen en duidelijke antwoordcategorieën. Dus nee, niet wetenschappelijk gevalideerd, en ja, vooral met de nodige luchtigheid en professionaliteit gebruiken om iedereen een goede rol in het change proces te laten spelen.


HET BEGRIJPEN VAN JOUW CHANGE STIJL EN DIE VAN ANDEREN ZAL RESULTEREN IN…

Beter begrip van de aanpak van verandering bij jezelf en anderen.

Slimmere communicatie met uw sponsor en hogere effectiviteit van de activiteiten van uw sponsors.

Het beter afstemmen van rollen, fases en projecten op jouw voorkeur en die van anderen.

En aan het eind van de dag; hogere slagingspercentages bij jouw veranderingstrajecten en meer plezier op het werk.


ER ZIJN VIER SOORTEN CHANGE STIJLEN

INITIATOR

Een visionaire probleemoplosser die gedijt in het uitdagen van de status quo, het bevorderen van disruptieve innovatie en het vormgeven van een toekomst die verder gaat dan het gebruikelijke

COACH

Een ondersteunende gids die voorstander is van een geleidelijke, mensgerichte evolutie, waarbij de nadruk ligt op medewerkerstevredenheid, teamwerk en voortdurende verbetering

INSPIRER

Een pleitbezorger voor transformatie, waarbij de mens centraal staat. Diversiteit en duurzaamheid, die een harmonieuze en inclusieve toekomst smeden

MAKER

Een nauwgezette probleemoplosser die uitblinkt in het optimaliseren van processen, het garanderen van efficiëntie en het aansturen van geleidelijke evolutie terwijl de onzekerheid wordt geminimaliseerd