HOE KUNNEN WE JE HELPEN,
CHANGEMANAGER
EN PROSCI PRACTITIONER?
Verandering en uitdagingen. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Soms lastig, vooral als je verantwoordelijk bent voor het succes van die verandering. Elke ervaren Prosci Practitioner en changemanager zal het beamen: er zijn altijd drempels op de weg naar goed resultaat.
Bij de Change Stylist leggen we die uitdagingen bloot en pakken we ze stap voor stap aan. Dat doen we onder meer door change styles te doorgronden en van daaruit te werken naar een blijvende verandering. Ontdek snel alle programma’s.
WAT IS EEN ‘CHANGE STYLE’
Een change style is de voorkeur die je geeft aan de manier van veranderen. Die is natuurlijk voor iedereen anders. Als je weet welke change styles bij jou, de sponsor(s) en teamleden passen, ben je een stap dichter bij succes. Bij het bepalen van een change style is de psychologie van verandering een cruciaal aspect. Begrip van gedragspatronen, communicatiestijlen en besluitvorming dragen bij aan een duurzame verandering binnen een organisatie.
HOE DRAGEN DE CHANGE STYLES BIJ AAN JOUW SUCCES?
ALS JE DE CHANGE STYLES VAN JOU, JE SPONSOR(S) EN TEAMLEDEN BEGRIJPT..
Levert een samenwerking meer op, omdat je de change styles van sponsors en teamleden gemakkelijker op elkaar afstemt.
Maak je een effectiever changeplan met communicatievormen die aansluiten bij jouw doelgroep.
Verbetert de vertrouwensrelatie met je sponsor.
Kun je jouw eigen voorkeurstijl versterken of andere stijlen verder ontwikkelen.
Stem je rollen, fases en projecten beter af op ieders voorkeuren.
Is het slagingspercentage van jouw verandertrajecten hoger dan voorheen.
VIER SOORTEN CHANGE STYLES: HOE HERKEN JE ZE?
INITIATOR
Een visionaire probleemoplosser die graag de status quo uitdaagt. Jij gaat voor verrassende innovatie en geeft de toekomst veelbelovend vorm.
Voorkeur: een kort gesprek om anderen op weg te helpen en iets te doen.
COACH
Een ondersteunende gids die voorstander is van geleidelijke, mensgerichte ontwikkelingen. Voor jou ligt de nadruk op medewerkerstevredenheid, teamwork en constante verbetering.
Voorkeur: een persoonlijk gesprek waarin we de persoonlijke impact van de verandering bespreken.
INSPIRER
Een pleitbezorger voor transformatie, waarbij de mens centraal staat. Voor jou vormen inspiratie en betrokkenheid de basis voor een harmonieuze en inclusieve toekomst.
Voorkeur: een workshop waarin veel stemmen gehoord worden en mensen betrokken worden.
MAKER
Een nauwgezette probleemoplosser die uitblinkt in het optimaliseren van processen. Jij garandeert efficiëntie, stuurt aan op geleidelijke ontwikkeling en zorgt voor zekerheid.
Voorkeur: een gestructureerde bijeenkomst om actiepunten te definiëren en prioriteiten te bepalen.
In elk programma krijg jij de beschikking over hét Change Stylist-instrument dat jou helpt de change styles te investariseren. Zo kun jij de rollen en activiteiten in elk team effectief en gemakkelijk op elkaar afstemmen.
MEEST GEHOORDE UITDAGINGEN VAN CHANGEMANAGERS EN PROSCI PRACTITIONERS
Waar loop je tegenaan als ervaren changemanager of Prosci Practitioner? En belangrijker nog: hoe kun je daar het beste mee omgaan? De Change Stylist zorgt ervoor dat jij van elke uitdaging een succes kunt maken.
-
Sommige sponsors zijn haast niet te activeren of laten zich niet door jou managen. De relatie met je sponsor is moeizaam, waardoor het changeproject niet vlotjes verloopt.
Bij de Change Stylist verdiep je je in de psychologische achtergrond van sponsorgedrag en de bijpassende activeringstactieken. Door deze verdieping kun je het gedrag van je sponsors beter analyseren en maak je de inzet van je sponsors effectiever.
-
Dit kan verschillende oorzaken hebben. De ADKAR-scores van je sponsor checken, helpt altijd. Het kan je al inzicht geven hoe je jouw sponsor het best kunt helpen. Je kunt ook de change style van jouw sponsor (en uiteraard die van jezelf) beter doorgronden. Sommige sponsors hebben een sterke voorkeur om grootse projecten te starten, maar geven het afmaken en borgen minder prioriteit. Andere sponsors lijken pijnlijke of negatieve boodschappen of beslissingen uit de weg te gaan.
In de programma’s van de Change Stylist leer je de change style van je sponsor begrijpen, zodat je sponsorplan beter aansluit op de voorkeuren. Zo weet je meteen wie je mogelijk nog meer kunt inschakelen voor effectief sponsorship.
-
Soms zijn de leden van het changeteam allemaal specialisten op hun eigen terrein. Je werkt bijvoorbeeld met communicatie-experts, socialmediaspecialisten of HR-businesspartners. En soms functioneert het team niet zoals gehoopt.
De Change Stylist laat je de change styles van je teamleden begrijpen, zodat de teamsamenstelling goed aansluit op de nodige activiteiten en rollen.
-
In veel organisaties wordt nut en noodzaak van changemanagement nog onvoldoende erkend. Goede communicatie is voldoende, toch? Uit eindeloos veel onderzoeken blijkt keer op keer dat een planmatige aanpak van de menskant van veranderen de kans op succes vele malen vergroot.
Bij de Change Stylist leer je werken met de change styles van je sponsors en andere belangrijke rollen. Het is de ultieme voorbereiding op het maken van plannen en toewijzing van rollen die de verandering vereisen.
-
Veel changemanagers en Prosci Practitioners zijn blij met de methodiek en de tools. En soms blijkt de dagelijkse praktijk iets weerbarstiger. De relatie met sponsors is moeizaam of afwezig, de boodschap lijkt niet over te komen of de organisatie blijft onverminderd weerstand tonen.
In de programma’s van de Change Stylist leer je de diepere psychologische achtergrond van menselijk gedrag, communicatievoorkeuren en -tactieken. Dit helpt je het gedrag van mensen beter te analyseren. Hiermee laat je de inzet van je sponsors, communicatiemiddelen en de vraag uit de organisatie beter op elkaar aansluiten.
-
Sommige boodschappen of communicatiemiddelen zijn niet goed afgestemd op de voorkeuren van de doelgroep. Meer communiceren helpt dan echt niet. Slimmer communiceren wel.
Bij de Change Stylist ga je aan de slag met de diepere psychologische achtergrond van communicatie en werk je aan bijpassende instrumenten. Zo wordt de communicatie een stuk effectiever.